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Nachdem Covid19 aus medizinischer Sicht "durch" ist, hier jetzt also wieder das Thema Impfen in ganzer Breite...
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HPV - Desillusionierende Daten zu Prävalenz und Impfstoff-Effektivität vom RKI

Eine mittelgroße Studie (N= 1226) mit jungen Frauen zwischen 20 und 25 Jahren aus D ergab beruhigende und enttäuschende Daten zu Infektionshäufigkeit mit und Impfstoff-Effektivität gegen HPV:

Beruhigend, weil die Prävalenz der im HPV-Impfstoff enthaltenen Serotypen bei jungen Frauen in D auch ohne Impfung niedrig ist: selbst bei den Hochrisiko-HPV-Typen 16/18 lag die Prävalenz bei maximal 7% und dies in einem Alter, in dem die Mehrzahl der Studienteilnehmerinnen bereits sexuellen Kontakt gehabt haben dürften.

Enttäuschend, weil diese Prävalenz durch die Impfung zwar tendentiell verringert wird, die Vertrauensbereiche der jeweiligen Häufigkeiten sich aber überlappen, was die wissenschaftliche Belastbarkeit dieses Umstandes kompromittiert.

Enttäuschend auch, weil die sich hieraus ergebende Impfstoff-Effektivität gegen eine Infektion mit den Hochrisiko-HPV-Typen 16/18 mit 46,4% (und absurd großem Vertrauensbereich von 4,2 - 70,1) spürbar unter 50% liegt - der allgemeinen Marke für eine relevante klinische Wirksamkeit von Impfstoffen.

Wie aus diesen Daten eine Bestätigung der STIKO-Impfempfehlung abgeleitet werden kann, die erstens junge Mädchen weit vor Beginn der sexuellen Aktivität erfasst und zweitens unverändert (und wissenschaftlich überholt) an mehreren Impfdosen festhält, bleibt ein Geheimnis der Autoren...

Frontiers | Human papillomavirus prevalence and vaccine effectiveness in young women in Germany, 2017/2018: results from a nationwide study

Background: Infections with Human Papillomaviruses (HPV) are sexually transmitted and can cause cancer. In Germany, vaccination against HPV is recommended for girls and boys aged 9-17 years. We aimed to investigate HPV DNA prevalence, genotype distribution and vaccine effectiveness (VE) in women aged 20-25 years ten years after the introduction of HPV vaccination in Germany (2018)(2019), and compared these data to an equally designed study from 2010-2012.Methods: 76 geographical clusters were randomly selected, followed by random selection of 61 women aged 20-25 years per cluster. Participants performed cervicovaginal self-sampling and answered questions on demographics, sexual behaviour and HPV vaccination. Samples were tested for 18 high risk and nine low risk HPV genotypes. We performed chi-square tests, Fisher's exact test, unpaired Student's t-test and proportion t-test, and calculated crude and adjusted prevalence ratios (PR) and 95% CIs.Results: Of 7,858 contacted women a total of 1,226 agreed to participate. Of these, 94 women were positive for HPV types 16 and/or 18. HPV16 prevalence was 7.0% (95%CI 5.6-8.6) and HPV18 prevalence was 0.8% (95%CI 0.4-1.5). HPV6 and HPV11 were rare with only five (0.4%; 0.1-0.9) and one (0%; 95%CI 0.0-0.5) positive tests. 757 women (62%) had received at least one HPV vaccine dose and 348 (28%) were vaccinated as currently recommended. Confounder-adjusted VE was 46.4% (95%CI 4.2-70.1) against HPV16/18 infection and 49.1% (95%CI 8.2-71.8) against infection with at least one HPV genotype covered by the quadrivalent HPV vaccine. Compared with the 2010-2012 study results, HPV16/18 prevalence dropped from 22.5% (95%CI 19.0-26.3) to 10.3% (95%CI 7.5-13.9; p<0.0001) in unvaccinated participants.Vaccine-covered HPV genotypes were rare among 20-25-year old women in Germany and decreased compared to the time point shortly after the start of the HPV vaccination program.HPV prevalence of almost all vaccine-covered genotypes was strongly reduced in vaccinated participants. A decrease of HPV16 and HPV18 was even observed in unvaccinated participants, compared to 2010-2012 data, suggesting indirect protection of unvaccinated women. Low VE against HPV16/18 and HPV6/11/16/18 in our study might be attributable to study design in combination with the endpoint selection of (mainly transient) HPV DNA positivity.
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